Friday, December 04, 2009

The Choice - part 2

In The Name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful.

Assalamualaikum and may peace and blessings of Allah s.w.t be upon u all.

Firstly, I would like to try to construct the contents of my subsequent posts under the title of 'The Choice'. The contents of my posts in the future will be very much based on my ATTEMPT to answer these questions:

1) Why are mankind born into this world in the first place?

2) Is it really important to believe in the existence of God? Why?

3) If you believe in God, then, is it important to search for the truth and identify which one is the God of truth and which one is the false God? Why?

4) If you answer 'yes' to (3), then which God is the true God? Is it those worshiped by the Muslims, the Christians, the Jews, or the Hindus and etc.? So, which religion is the truth? Islam, Christianity, Judaism, Hinduism, Buddhism, etc. etc?

5) If you answer 'Islam' to (4), then what is Islam?

6) What are the proofs you have to declare that Islam is The Truth and how to prove it against other religions?

7) After proving that Islam is The Truth, then is it important to spread Islam to the whole of mankind? Why?

8) If you answer 'yes' to (7), then what are the benefits that Islam has to offer for mankind?



Hopefully and Insyaallah, the answers to these questions will be able to conclude and to justify why Islam is not just a religion but is the 'Deen' The Way of Life, the 'Guidance For Mankind'.

I will first leave these questions for you to ponder upon, and will return in subsequent posts.

to be continued, Insyaallah...
Jazakallahu khayran, wasalam.

(I most welcome and will be very delightful and grateful to receive any critics or comments, since I'm not here to deliver lectures but to trigger important discussions, for I'm just a servant of Allah with numerous mistakes and weaknesses)

3 comments:

teddywhite said...

SALAM..

i prefer use Malay..Hope it is o.k with you..

10Q coz want to share.. all this while , sy just terima ja.. x p'nh pulak nk tanya balik ke apa.. at least it triggers me something..b4 jwb soklan2x dr kwn bukn non-muslim

X pndai sgt bab ni..
just bleh bagi ayt al-quran je.. nk elaborate .. x reti
nk guna analogi pon x reti..

1) sekadar kefahamn sy secara ringksnya utk beribadh & menjadi khalifah di muka bumi Allah..
Ibadah & khalifah tu sendiri dh luas skopnya

Al-baiyinah: 5

[5]
Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Ugama yang benar.

Surah Al-Asr

[1]
Demi Masa!
[2]
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
[3]
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.


2) Yes..sbb memg fitrah manusia utk ada rasa b'tuhan

bila sedih atau ada maslh mesti dlm hati akn t'detik suatu kuasa utk menyembuhkn jiwa atau bg ilham utk selesaikn masalh..

Allah berfirman
“Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah; dan Allah Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpuji.” (QS 35:15)
Namun tauhid ini sahaja tidak cukup untuk menjamin seseorang hamba bahawa dia ialah seorang Muslim, tetapi perlu disusuli dengan tauhid uluhiyah iaitu mengesakan Allah dalam ketuhanan-Nya, kerana orang musyrik juga mempercayai Allah dalam tauhid rububiyah, namun tidak mengabdikan diri kepada-Nya.

Allah berfirman
“Tanyakanlah: siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Atau siapakah yang berkuasa sanggup menciptakan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan yang mati dari yang hidup? Dan siapakah yang mengatur segala urusan? Maka mereka akan menjawab: Allah. Maka katakanlah: Mengapa kamu tidak bertakwa?” (QS 10:31)







3) Ni bab aqidah..memg kena cari yg betul,, nnt rugi

"Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidak akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi." [Al-Imran: 85]

teddywhite said...

4) 4 me ALLAH.. sebenrnya saudara yg x seakidh dgn kita tu pon p'caya ada ALLAH tp akidh diorg dh berubh ( x brani cerita lbh ,,huhu x kaji lg bnda ni)

Asy-Syura
[13]
Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara ugama yang Ia tetapkan hukumnya - apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: “Tegakkanlah pendirian ugama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya”. Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima ugama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima ugama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada ugamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat).

5) Islam dr segi bahasa-- diambil dari bhasa Arab "SALAM"="sejahtera"

dr sudut istilah.. tunduk , patuh kpd Allah tnpa keraguan

[83]
Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari ugama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa, dan kepadaNya lah mereka dikembalikan.


kalau baca hadis 2/40 .. Islam tu mesti diikuti dgn ibadah

Dari Umar Ibnul-Khattab r.a, katanya : Sedang kami duduk di dalam majlis bersama Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba mucul di dalam majlis itu seorang laki-laki yang berpakaian serba putih, berrambut terlalu hitam, tiada kesan bahawa ia seorang musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu duduk ia bersama Rasulullah SAW, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah SAW serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah SAW, lalu berkata : Sipemuda : Khabarkan aku tentang Islam ? Rasulullah : Islam, iaitu hendaklah mengucap syahadat - bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Ta'ala dan bahawasanya Muhammad itu Rasulullah, dan hendaklah bersembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah apabila berdaya ke sana. Sipemuda : Benar katamu. ( Berkata Umar r.a : Kami merasa hairan kepada tingkah laku sipemuda itu, dia yang bertanya dan dia pula yang mengiyakannya )

si pemuda tu sebenarnya: malaikat jibril A.S

teddywhite said...

6) sy hanya ada dalil dr Al-Quran..sbb x join mana kelas perbndingn agama .. x leh nk amik dr kitab lain.. sush sikit kot kalu nk bg non-muslim fhm..

Asy-Syura: 13-14

[13]
Allah telah menerangkan kepada kamu - di antara perkara-perkara ugama yang Ia tetapkan hukumnya - apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: “Tegakkanlah pendirian ugama, dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya”. Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima ugama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima ugama tauhid itu, dan memberi hidayah petunjuk kepada ugamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat).

[14]
Dan umat tiap-tiap Rasul tidak berpecah belah dan berselisihan (dalam menjalankan ugama Allah) melainkan setelah sampai kepada mereka ajaran-ajaran yang memberi mereka mengetahui (apa yang disuruh dan apa yang dilarang); berlakunya (perselisihan yang demikian) semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Dan kalaulah tidak kerana telah terdahulu kalimah ketetapan dari Tuhanmu (untuk menangguhkan hukuman) hingga ke suatu masa yang tertentu, tentulah dijatuhkan hukuman azab dengan serta-merta kepada mereka. Dan sesungguhnya orang-orang yang diberikan Allah mewarisi Kitab ugama kemudian daripada mereka, berada dalam keadaan syak yang menggelisahkan terhadap Kitab itu.

6) Memg wajib bnda ni..
Kesian kt diorg.. tp kita just bleh try ..Hidayah ttp milik ALLAH

sambungan Asy-Syura :15

[15]
Oleh kerana yang demikian itu, maka serulah (mereka - wahai Muhammad - kepada berugama dengan betul), serta tetap teguhlah engkau menjalankannya sebagaimana yang diperintahkan kepadamu, dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka; sebaliknya katakanlah: “Aku beriman kepada segala Kitab yang diturunkan oleh Allah, dan aku diperintahkan supaya berlaku adil di antara kamu. Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan)”.






7)Surah Muhammad 1-3
[1]
Orang-orang yang kafir serta menghalangi (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah, Allah sia-siakan segala amal mereka.
[2]
Dan (sebaliknya) orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh serta beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad (s.a.w) - yang ialah kebenaran dari Tuhan mereka, - Allah mengampunkan dosa-dosa mereka, dan menjayakan keadaan mereka (di dunia dan di akhirat).
[3]
Berlakunya yang demikian, kerana sesungguhnya orang-orang yang kafir menurut perkara yang salah, dan sesungguhnya orang-orang yang beriman menurut perkara yang benar dari Tuhan mereka. Demikianlah Allah menerangkan kepada umat manusia akan sifat dan akibat bawaan mereka masing-masing.

Saya ada tengok a few (only) koleksi debat ahmad deenejat..
& memg sy akui kena guna analogi jugk sbb kita lain lah dr kecik memg dh Islam..

kalau u (the author) or anybody else yg tahu pasl apa analogi yg sesuai hrp2x bleh share yeee

Syukran,, 4 ur contribution on this blog.. tlg betulkn mana yg slh..& tmbh apa yg kurg..

Followers