Saturday, August 15, 2009

Jipun vs Jebon


Jebon : Jipun, kenapa kau asyik ulangkaji je ni?

Jipun : Yela, aku nak target dapat A untuk exam kali ni..Mesti la kena pulun betul-betul..





Jebon : Hermm.. Agak-agak kalau Cikgu dah janji yangkau akan dapat 100% dalam exam, kau akan study lagi tak Jipun?

Jipun : Haishh.. Kalau Cikgu dah bagi aku markah 100% siap-siap,sekarang ni aku tgh minum air sirap sambil makan Cekodokjela Jebon oii. Relaks je tak payah ulangkaji..





Jebon : Sampai begitu sekali ye Jipun..

Jipun : Mestila.. Bukan setakat Cekodok je Jipun, Chipsmore punturut menjadi pilihan..





Jebon : Hmm.. Kau agak-agak kan Jipun, kita sekarang ni confirm boleh masuk Syurga ke tidak ya?

Jipun : Amboi pedas betul ayat kau ye Jebon. Aku rasa aku ni belum boleh masuk Syurga la Jebon. Benda-benda yang wajib puntunggang-langgang. Apatah lagi ibadat sunat.. Haishh takut jugakaku ni kalau fikir mati time-time sekarang ni Jebon.





Jebon : Aku pun rasa macam tu Jipun.. Cuma bila aku fikir, kita ni ulangkaji dengan sepenuh usaha untuk dapat A dalam Exam,sebab kita belum pasti samada kita score dalam Exam. Tapisekarang ni kan Jipun, walaupun kita dah tau kita belum layak masuk Syurga, tapi kita tak berusaha pun untuk ke arah tu..

Jipun : Erm betul la cakap kau tu.. Aku selalu lupa la Jebon. Isk isk isk..





Jebon : Dulu kan Jipun, Rasulullah walaupun dah bebas dari dosa dan kesilapan, Baginda tetap tak berhenti beribadat dan berdakwah.Sama jugak dengan Para sahabat, masa hidup lagi Allah dah janjikan Syurga untuk diorang. Tapi diorang tetap kuat beribadat dan berdakwah.



Jipun : Betul la Jebon.. Aku ni kalau Cikgu letak markah aku 100%pun aku dah malas nak belajar kan. Kalau Allah dah janjikanSyurga untuk aku, tak tau la aku cemana Jebon.. Kuat kan Rasulullah dengan para sahabat?





Jebon : Tula.. Kuat diorang ni. Tapi Para sahabat sama je macam kita Jipun, manusia jugak. Jadi kita pun mesti cuba jugak Jipun.

Jipun : Hmm.. Okay Jebon, mulai hari ni, aku bukan je target nak A dalam Exam, tapi nak cuba usaha untuk dapat SyurgaAllah sekali.. Sebab aku belum di jamin Syurga lagi kan.





Jebon : Insyaallah.. Aku pun sama Jipun oii. Dah dah jom sambung belajo..

Jipun : Hehe.. Okay. Jom jom..






p/s:: untuk difikirkan bersama........InsyaALLAH


penulis seorg student Malaysia kt Jerman.

silalah lawat blog bro ni..

0 comments:

Followers