Tuesday, July 08, 2008

7 Formula Ibu Bapa Cemerlang

Alhamdulillah, pada 5 Julai 2008 bersamaan 2 Rejab 1429H, beberapa orang wakil K-budu dan BAKAL ahli K-budu, insyaallah..(^^,) terpilih utk menghadirkan diri ke salah satu taman drpd taman-taman syurga. Alhamdulillah..Penceramah yang juga berperanan sebagai ahli motivator yang cukup dikenali, Dr Danial Zainal Abidin berjaya mengupas 7 Formula Ibu Bapa Cemerlang dengan cukup jelas. Walaupun pada mulanya ada yg berbisik..”Eh, tajuk ni cam x kena je ngan kita…”v(^_^)v…namun, sangkaan itu “kurenggg” tepat..^^..walau diri belum bergelar ibu bapa, insyaAllah…kelak akan menerima gelaran tu, jadi, inilah antara persediaannya, dan paling tidak pun…sekurang-kurangnya, dapatlah kita sebagai anak-anak membantu ibu bapa kita utk bergelar ibubapa yg cemerlang... lagi pula, matlamat kita bukan semata-mata nak jadi “ibubapa” hanya pada nama, tapi “IBU BAPA” yang SOLEH WA MUSLEH gitu..ye la..nak jadi ibu “or” bapa…ayam pun boleh jadi…ibu ayam…bapa ayam..ye tak?

Alhamdulillah…nama pun majlis ilmu, tak lengkap rasanya kalau kita x dengarkan “suwarulminalQuran” bermula ayat 12-19 drpd surah Luqman. Ayat2 ini ialah ayat2 yg membuktikan kecintaan Luqman terhadap anak-anak yg bakal ditinggalkannya. Ayat2 inilah yg menjadi tunjang kepada formula2 utk menjadi ibu bapa cemerlang.

Dr Danial memulakan ceramah beliau dengan menanyakan kami, bila berlakunya qiamat??”of course”, mestilah jawapan “standard”nya…”SAYA TIDAK TAHU”…(^^,)..tapi perlu diingat, Allah telah menyediakan tanda-tanda qiamat, kecil dan besar supaya kita sentiasa beringat akan tarikh yg cukup misteri..bukan setakat di nusantara…tapi misteri satu dunia…lihat saja tanda-tanda kecil qiamat, zina? – biasa…, gempa bumi? – biasa….siap sempat kasi nama lagi tu! Menurut Dr Danial, kini, sekarang, “NOW”!!, kita berada di ERA DAJJAL…dahulunya, dajjal pernah bertanya tentang tasik tibbiriyah…tasik yg terletak bersebelahan dengan pekan tibbiriyah…Soalnya..”bila tasik ni nak kering?”..kerana masa tu lah mala’un2 ni (dajjal) nak tunjuk belang. Dan drpd pembacaan Dr Danial dalam berita online, Israel telah menjawab soalan dajjal tu..”HUJUNG TAHUN 2008, TASIK TIBBIRIYAH AKAN KERING!!”..believe it or not…just prepare ourselves. Tidaklah kita ni Syok Sendiri dengan amalan yg x seberapa ni. API disangka AIR, AIR disangka API, simbolik kepada perubahan nilai yg berlaku di ERA DAJJAL. Yang disangka BAIK sebenarnya BURUK, yang disangka BURUK itulah yg hakikatnya BAIK. Dajjal ni akan bawa “roti dan air”..ha..jangan pula salah faham..nanti ada yg sesuka hati je tuduh org yg ada roti n air tu D****L...makna kata.. KAYA lah…

Semua sedia maklum..Allah kan SAYANG…BANGAT sama hamba-hambanya..so, melalui Rasulullah, ada penawarnya. Sabda Nabi drpd Riwayat Muslim, amalkan 10 ayat yang awal dan 10 ayat yang akhir drpd surah Al-Kahfi, insyaAllah…diri ini, walaupun yang buta mata or buta hururf, dapat menyelamatkan diri drpd Fitnah Dajjal..ini tak pula bermakna tinggalkan ayat-ayat antara 10 terawal dan terakhir ye…nak “tulus’ pun bertempat la..ayat2 di antaranya pun BACAlah..tapi lebih tekankan or fokuskan 10 terawal & terakhir. BACA bukan seperti yg dimaksudkan oleh orang melayu kita..tapi, “BACA” mengikut tafsiran sahabat2 terdahulu..BACA ayat2nya, KAJI maknanya, HAYATI hikmahnya dan lebih bagus, mengAMALkannya. InsyaAllah..we make effort to save our aqidah!
Hmmm…itu MUQADDIMAHnyer…hehe..kalau nak diikutkan, panjang lagi tu, bak kata Dr Danial, pembuka tu mesti la panjang utk memahamkan hadirin hadirat yg datang..so, isinya nanti lebih mudah difahami..v(^_^)v..insyaAllah..

Ada 7 Formula ibu bapa cemerlang. Pertama: MENGUASAI ILMU DAN HIKMAT. Hikmat di sini maknanya ilmu agama (ilmu AL-QURAN). Sekarang ni..belambak anak2 di sekolah berebut-rebut dapatkan A dlm ilmu akademiknya, tapi tak berapa nak ghairah merebut ilmu Al-Quran. Khatam Al-Quran berkali-kali tapi hanya khatam mengaji tapi bukan mengamalkannya.

KEDUA: MEMENTINGKAN IMAN DAN TAQWA. ALLAH melihat dan menilai amal kita walau sekecil-kecil amal. So, pentingnya ada iman dan taqwa dlm diri anak-anak. Ibu bapa tidak perlu membayar gaji bodyguard utk guide tindak-tanduk anak2. Cukuplah memberi pendidikan Al-Quran buat mereka, insyaAllah, walau ceruk mana pun berada, mereka tetap tahu ada yang MEMERHATI. Biarpun tahu ibu bapa tidak melihat, tapi sedar PENCIPTA ibu bapa sentiasa MELIHAT!

KETIGA: MEMELIHARA IBADAH.”Sesungguhnya solat dapat mencegah seseorang dari perbuatan keji dan mungkar”(Al-Ankabut:45). Ibubapa wajar mendidik anak agar menegakkan solat. Biar akademiknya A + SOLATnya 5A, A bagi kelima-lima waktu yang ada..

KEEMPAT: MEMELIHARA AKHLAK. Perasan atau tidak..Dr Danial kata, remaja Chinese and Indian lebih menghormati org tua berbanding remaja Melayu yg beragama Islam. Malunya…walau aqidah diorng x betul, tahu juga amalkan nilai Islam, umat Islam sendiri, sebaliknya. Lebih membanggakan tudung yg menutup aurat dan janggut yg kononnya sunnah, tapi akhlak “FAILED”!

KELIMA: BERSIKAP POSITIF DALAM UJIAN. Sesungguhnya kejayaan bersama-sama dgn kesabaran, kelapangan bersama-sama dgn kesusahan dan sesungguhnya berserta dengan kepayahan ialah kesenangan..sabda nabi diriwayatkan oleh Imam Tirmizi. Ibu bapa perlu sabar dalam mendidik anak2. Mungkin sukar mendidik anak-anak dlm era dajjal ni, tapi, insyaAllah..berkat usaha dengan sabar, insyaAllah, akhir nanti ada hasil yg dpt dibanggakan.

KEENAM: MEMBINA KEMAHIRAN.What are the PRIOROTIES??Ibu bapa perlu bijak mendidik anak-anak untuk menguruskan apa yg lebih utama. Ramai ibu bapa era ini tersalah menentukan prioriti. Anak-anak lebih dihidangkan dengan nilai2 duniawi sehingga lupa dengan apa yg lebih penting. Nilai Al-Quran ditinggalkan, nilai barat diagung-agungkan.

LAST BUT NOT LEAST…PEKA DAN BERPERANAN. Ibu bapa perlu didik anak utk sentiasa mengajak kepada makruf dan mencegah yang mungkar.Kalau nak ajak kawan2 keluar..ke mana tujunya? Nak pergi majlis? Majlis yang bagaimana?...majlis ilmukah or majlis yg melalaikan?..jawapannya..depends on sejauh mana anak2 peka dengan nilai Al-Quran.
Alhamdulillah..itulah dia 7 Formula yg insyaAllah dpt beri manfaat kepada kita semua. Sebelum Dr Danial menutup sesi ceramah, beliau meninggalkan kami, ibu bapa dan bakal ibu bapa beberapa tips mendidik anak2. Singkatan mudahnya, “K.H.A.T.T”. K=Kawan, siapa kawan anak2 kita?, H=Hero/Heroin, siapa idola anak2?, A=Agama, pupuk nilai agama dalam diri anak2, T=Tauladan, tunjukkan tauladan yg baik and for the last T=Teknologi, bagaimana teknologi perlu dimanfaatkan..

Seusai shj sesi ceramah, soalan dibuka utk semua, dan antara soalan yg dikemukakan…Apa persediaan utk menjadi ibu bapa yg cemerlang?..bagi yg belum berumah tangga..ini langkah2nya..1st, persiapkan diri sebelum menggalas tanggungjawab memimpin keluarga. Ilmu agama perlu sentiasa ditingkatkan, dimantapkan, dan menghayatinya. 2nd, pilih pasangan sebagaimana yg dianjurkan oleh Pencipta kita..lelaki pilih wanita kerana 4 faktor tp sebaiknya pilihlah yg faham agama, insyaAllah..bahagia dan berkat rumahtangga yg dibina. Wanita pula, janganlah pula ditolak jk ada lelaki yang molek agamanya dan akhlaknya dtg meminang..takut2 timbulnya fitnah..

Soalan seterusnya tentang bila masa yg sesuai utk beri pendidikan seks kpd anak2.?..menurut kamus dewan, pendidikan seks ialah ilmu nerkaitan jantina. Kita sering tersalah faham, kononnya, pendidikan seks ni sesuatu yang “lucah” tp hakikatnya, dr perspektif Islam sendiri, pendidikan seks ini memang patut diberi kpd anak-anak. Mereka perlu diajar menjadi lelaki dan wanita sebagaimana Islam tetapkan, bagaimana mandi wajib yg betul, apa beza air mani dan air mazi? Darah haid tu yg bagaimana? Nifas..istihadah..dan banyak lagi ilmu seks perlu dididik dalam diri anak2 agar mereka tidak tersilap langkah dan tidak melampau dlm pergaulan lelaki dan wanita. Anak lelaki perlu dididik utk menghormati wanita dan bukan memandang wanita sebagai objek seks. Anak perempuan pula perlu dididik menjadi wanita muslimah yg sebenar-benarnya..bersyukur dengan hak yang ada, bukan memberontak utk “sama” seperti lelaki.

Agak-agak dan rasanya, cukup setakat ini sahaja perkongsian ilmu buat kali ni. Harapnya, semua dapat manfaat. Bagi 9 wakil K-budu, semoga kita dijemput lagi oleh Allah ke majlis seumpama ini.. dan 6 orang adik2 yang baru seminggu di dunia kampus, selamat berdakwah, semoga kalian sedia mengerah tenaga dan berkorban masa demi dakwah Islam. Juga tidak lupa, buat sahabat2 lain yg disayangi, semoga kita dapat bersama-sam utk next program. InsyaAllah…Terima kasih juga buat Dr, Dasmawati, Dr. Mar dan Dr. Hafidzah kerana sudi mengangkut anak2 muda ni ke Pustaka Az-Zahrah. Setinggi mana harga minyak naik, tinggi lagi usaha kalian berdakwah…v(^_^)v..SEE YA! Wassalam..

Salam Ukhuwah
JK TPSM K-BUDU ^^,
Isnin, 7 Julai 08/ 4 Rejab 1429H @ 11.15pm

29 comments:

solahuddin the warrior said...

hmm..power
tak sangka..
terus2 makan budu!

i like budu, too, really

K-BuDu said...

uiks..insyaALLAH diteruskan.tp bukan mkn budu.tapi meneruskan perjuangan.budu xleh mkn bebanyak.sket2 xpe..

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]builder software price, [url=http://firgonbares.net/]adobe photoshop cs4 upgrade pc[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] autocad 2007 crack Content Retail Price
to buy educational software [url=http://firgonbares.net/]nero lite[/url] buy softwares
[url=http://firgonbares.net/]autocad tutoriales cad[/url] kaspersky review
[url=http://firgonbares.net/]to sell my software[/url] cheap software sale
windows xp icons [url=http://firgonbares.net/]free trial software downloads[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]forms and surveys with adobe acrobat 9, [url=http://sunkomutors.net/]sales team software[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] microsoft photo software how do i convert acdsee art files to jpeg files
order management software [url=http://sunkomutors.net/]work orders software[/url] windows xp wallpaper
[url=http://sunkomutors.net/]windows vista activation crack[/url] macromedia fireworks 8 software
[url=http://sunkomutors.net/]Adobe Macromedia[/url] route sales software
full software downloads [url=http://sunkomutors.net/]sell new software[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]can i buy photoshop for, [url=http://murudobaros.net/]adobe creative suite 3 web premium[/url]
[url=http://murudobaros.net/]where to buy pirated software[/url] 2008 Standart Edition Mac Pro 11
best software to buy for [url=http://murudobaros.net/]movie store software[/url] university software discounts
[url=http://murudobaros.net/]discounts on software[/url] buy pirated software
[url=http://murudobaros.net/]buying cheap software[/url] adobe software company
adobe photoshop cs3 key gen [url=http://murudobaros.net/]educational software spelling[/b]

Anonymous said...

[url=http://vonmertoes.net/][img]http://vonmertoes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]software at a discount, [url=http://vonmertoes.net/]buy pos software[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] commerce store offers software products from Pro 9
i buy photoshop in [url=http://hopresovees.net/]shop software reviews[/url] should i buy dreamweaver
[url=http://bariossetos.net/]buy windows software online[/url] buy computer software for
[url=http://bariossetos.net/]sell second hand software[/url] education software
educator discount software [url=http://bariossetos.net/]microsoft office ultimate student discount[/b]

Anonymous said...

steve on singles [url=http://loveepicentre.com/]stratigraphy relative dating[/url] legal dating age http://loveepicentre.com/ lonely wives personals

Anonymous said...

allergic to sunscreen [url=http://usadrugstoretoday.com/products/wellbutrin-sr.htm]wellbutrin sr[/url] psuedamonas blood agar http://usadrugstoretoday.com/products/kamasutra-contoured-condoms.htm discount medical insurance http://usadrugstoretoday.com/categories/perdita-di-peso.htm
lupron prostate cancer treatment [url=http://usadrugstoretoday.com/products/haldol.htm]haldol[/url] supplements for respiratory infections [url=http://usadrugstoretoday.com/products/vantin.htm]sympsons heart stroke[/url]

Anonymous said...

effects of smoking marijuana when pregnant [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-depresseur---anti-anxiety.htm]anti depresseur anti anxiety[/url] sussex medical center http://usadrugstoretoday.com/products/levaquin.htm what is nuclear medicine http://usadrugstoretoday.com/#third
highest dosage for vitamin b9 folate folic acid [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-hongos.htm]anti hongos[/url] university medical center cavite [url=http://usadrugstoretoday.com/products/precose.htm]glen iris medical group[/url]

Anonymous said...

saw palmetto breast enhancement [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/party-pills.htm]party pills[/url] manitoba health care application http://usadrugstoretoday.com/products/accupril.htm diflucan in dextrose http://usadrugstoretoday.com/index.php?lng=de&cv=eu
sarnia health stores [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-alergica-y-el-asma.htm]anti alergica y el asma[/url] kanawha charleston health department [url=http://usadrugstoretoday.com/products/depakote.htm]diet and exercise assistane[/url]

Anonymous said...

http://rxonline.in/mircette
[url=http://rxonline.in/omeprazole/omeprazole-order-mail]the effectiveness of herbal medicines and over the counter drugs[/url] health status of filipinos erectile dysfunction [url=http://rxonline.in/ziprasidone/ziprasidone-suspension]ziprasidone suspension[/url]
shadyside pharmacy http://rxonline.in/ribavirin/ribavirin-death
[url=http://rxonline.in/reglan/pyramidal-effects-of-reglan]drugs markings[/url] rx supplement statin drugs [url=http://rxonline.in/zyrtec/zyrtec-problems-growth]zyrtec problems growth[/url]
eerie college of pharmacy http://rxonline.in/levodopa/entacapone-and-levodopa-and-adverse
[url=http://rxonline.in/hypertension/gestational-hypertension-catholic]first depression medicine[/url] levitra free laptop [url=http://rxonline.in/progesterone/progesterone-cream-ovulation]progesterone cream ovulation[/url] john mccain health plan [url=http://rxonline.in/hydroxyzine/what-does-hydroxyzine-tre]what does hydroxyzine tre[/url]

Anonymous said...

http://newrx.in/impotence/zinc-and-impotence
[url=http://newrx.in/zanaflex/seizure-zanaflex]drugs movies[/url] drug testing valium urine [url=http://newrx.in/diphenhydramine/contraindications-of-diphenhydramine]contraindications of diphenhydramine[/url]
anti tb combination drugs http://newrx.in/requip/requip-coupon
[url=http://newrx.in/methylprednisolone/methylprednisolone-side-effects]lancashire drugs agency blackburn[/url] back pain erectile disfunction [url=http://newrx.in/carbohydrates/nutrition-carbohydrates-food-list]nutrition carbohydrates food list[/url]
drug effect progression http://newrx.in/fluoxetine
[url=http://newrx.in/anafranil/anafranil-effectiveness]discount site viagra[/url] canada drug pharmacy promo code [url=http://newrx.in/glimepiride/netdoktor-glimepiride-winthrop]netdoktor glimepiride winthrop[/url] ambien drug testing [url=http://newrx.in/wellbutrin]wellbutrin[/url]

Anonymous said...

http://healthboard.in/cordarone/cordarone-tablet
[url=http://healthboard.in/dexamethasone/perforated-tympanic-membrane-ciprofloxicin-dexamethasone]heart burn and viagra[/url] effects of cialis on women [url=http://healthboard.in/coumadin/coumadin-contraindications]coumadin contraindications[/url]
irish colloges of verterianrinarian medicine http://healthboard.in/caffeine/caffeine-for-nausea-and-vomiting
[url=http://healthboard.in/dexamethasone/intrathecal-dexamethasone]pharmacy nabp number[/url] calcium channel blocker drugs [url=http://healthboard.in/diabetic/where-can-i-get-help-with-paying-for-diabetic-medicationm]where can i get help with paying for diabetic medicationm[/url]
streptococcus pneumoniae drug resistant http://healthboard.in/bust/dotcom-bust-reasons
[url=http://healthboard.in/cytotec/venda-cytotec-parana]cialis and diabetes[/url] dengue vius viral targets and antiviral drugs [url=http://healthboard.in/carbohydrate/isopropyl-alcohol-a-lipid-carbohydrate]isopropyl alcohol a lipid carbohydrate[/url] family medicine of jonesboro [url=http://healthboard.in/bupropion/bupropion-study]bupropion study[/url]

Anonymous said...

http://meen.in/carisoprodol
[url=http://meen.in/cefpodoxime/dog-prednisone-cefpodoxime]cost of drug testing in schools[/url] erectile dysfuntion in teens [url=http://meen.in/cefuroxime/cefuroxime-axetil-and-prednisone]cefuroxime axetil and prednisone[/url]
animated drugs http://meen.in/cleocin/why-do-not-lie-down-for-at-least-30-minutes-cleocin
[url=http://meen.in/erythromycin/gi-upset-in-dogs-treated-with-erythromycin]female viagra drink[/url] jimi hendrix and his drug use [url=http://meen.in/fda/black-iron-oxide-fda]black iron oxide fda[/url]
types of drugs youth http://meen.in/famvir/lithium-pravachol-abilify-macrobid-famvir-zoloft-doxycycline
[url=http://meen.in/carvedilol/what-dos-carvedilol-25-mg-look-like]levitra dozages[/url] faa drug testing requirements [url=http://meen.in/flonase/lowest-price-for-flonase]lowest price for flonase[/url] ramipril ractions drugs [url=http://meen.in/cardizem/cardizem-arterectomy]cardizem arterectomy[/url]

Anonymous said...

dodge intrepid coolant leak http://automotoportal.in/saab/saab-9000-heater-core radio flyer vw volkswagen empi wagon pull camper cart
[url=http://automotoportal.in/mitsubishi/mitsubishi-ws-65813-dvi]cleaning a semi auto shotgun[/url] mercedes benz legnano [url=http://automotoportal.in/motorcycle/how-to-get-high-mileage-on-a-motorcycle]how to get high mileage on a motorcycle[/url]
green auto loans http://automotoportal.in/smart/smart-diesel
[url=http://automotoportal.in/motor-com/electric-motor-car-conversion]troubleshooting auto shorts[/url] fabcar auto [url=http://automotoportal.in/rover/rover-car-parts-uk]rover car parts uk[/url]
speed sensor in volkswagen http://automotoportal.in/scion/scion-5
[url=http://automotoportal.in/rally/milledgeville-ga-thunder-rally]american family insurance sample auto policy speciman[/url] dodge demon decals [url=http://automotoportal.in/saturn/song-on-saturn-rethink-commercial]song on saturn rethink commercial[/url]

Anonymous said...

travel advisory dominican republic http://atravel.in/cruises_hawaii-cruises-from-california best travel deal
[url=http://atravel.in/tours_thomasville-georgia-home-tours]travel trailers for sale in texas[/url] palomino thoroughbred elite travel trailer t 829res [url=http://atravel.in/map_miss-teen-usa-south-carolina-map-question-story]miss teen usa south carolina map question story[/url]
evenflo aura elite travel system http://atravel.in/vacation-packages_vacation-packages-travel-deals-to-las-vegas-from-seattle
[url=http://atravel.in/travel_payson-travel]tully travel agency[/url] long travel titan [url=http://atravel.in/lufthansa_boeing-767-seating-configuration]boeing 767 seating configuration[/url]
boat travel clubs prince edward island http://atravel.in/airline_cheap-airline-tickets-to-maui corporate travel entertainment costs [url=http://atravel.in/travel_national-geographic-travel-adventure-ship]national geographic travel adventure ship[/url]

Anonymous said...

auto sales report for 1953 http://latestcarnews.in/suzuki/suzuki-suv-reviews automobile hinge pins
[url=http://latestcarnews.in/subaru/subaru-san-diego]interior dimensions of 1991 mercedes 300te[/url] download hsv adventure racing from n64 [url=http://latestcarnews.in/pontiac/pontiac-aztek-mount-pleasant]pontiac aztek mount pleasant[/url]
noblesville indiana auto http://latestcarnews.in/pontiac/pontiac-school-district-attendance-records
[url=http://latestcarnews.in/subaru/change-cabin-air-filter-subaru]xbox walkthroughs for grand theft auto san andreas[/url] mercedes benz tractor head [url=http://latestcarnews.in/royce/wedding-rolls-royce-bay-area]wedding rolls royce bay area[/url]
find auto salvage yard http://latestcarnews.in/scooter/bmw-scooter-with-shell
[url=http://latestcarnews.in/subaru/subaru-san-diego]freightliner mercedes[/url] gti volkswagen [url=http://latestcarnews.in/saturn/second-saturn-return]second saturn return[/url]

Anonymous said...

pics of chanel perfume http://topcitystyle.com/de-puta-madre-69-shirts-brand15.html affixing tags to clothes [url=http://topcitystyle.com/?action=products&product_id=2466]old fashioned microphones[/url] laurentians quebec hotel
http://topcitystyle.com/lingerie-armani-category73.html clothes sex and the city [url=http://topcitystyle.com/armani-jeans-long-sleeve-top-for-men-grey-item2422.html]bowling shoes[/url]

Anonymous said...

danville fashion http://topcitystyle.com/off-white-versace-color195.html beach wedding clothes [url=http://topcitystyle.com/-sports-shoes-on-sale-category67.html]acoustic designer[/url] tennis clothes
http://topcitystyle.com/shoes-page2.html free clip art clothes hangers [url=http://topcitystyle.com/men-versace-type1.html]designer baby[/url]

Anonymous said...

free adult nasty emoticons http://theporncollection.in/hentai-sex/amy-rose-hentai-adventure
[url=http://theporncollection.in/gay-xxx/gay-rights-and-the-presidential-election]adult barnyard fun[/url] dildo rider [url=http://theporncollection.in/porn-girl/free-granny-porn-movie-galleries]free granny porn movie galleries[/url]
paul morgan porn http://theporncollection.in/gay-movie
[url=http://theporncollection.in/gay-porn/rob-steel-gay-porn]sexy ladies on stairs[/url] online porn streaming [url=http://theporncollection.in/best-porn/romain-de-marchi-porn]romain de marchi porn[/url]
male black porn stars http://theporncollection.in/gay-man/gay-japanese-cubbys
[url=http://theporncollection.in/lesbian-sex/stories-lesbian-first]male anal massage[/url] masterbating girls dildo orgasm [url=http://theporncollection.in/lesbian-xxx/online-lesbian-chat]online lesbian chat[/url]
buy black rubber dildo uk http://theporncollection.in/free-hentai/hentai-humpers
[url=http://theporncollection.in/hentai-porn/hentai-kiddy-grade]anal videos tgp[/url] hot and sexy women [url=http://theporncollection.in/orgasm/orgasm-denial-escorts]orgasm denial escorts[/url]

Anonymous said...

ingredients in vitamin water [url=http://usadrugstoretoday.com/products/uroxatral.htm]uroxatral[/url] monitoring drug use in chronic pain patients http://usadrugstoretoday.com/products/tentex-royal.htm
perioperative hypertension [url=http://usadrugstoretoday.com/products/reminyl.htm]reminyl[/url] coraopolis dental plan [url=http://usadrugstoretoday.com/products/arava.htm ]smoking celebs [/url] austin health department
cord blood bank [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-allergic---asthma.htm]anti allergic asthma[/url] fall river cancer and chourico public health http://usadrugstoretoday.com/tos.htm
medical weight loss clinic media pa [url=http://usadrugstoretoday.com/products/eurax.htm]eurax[/url] what to expect police voice stress analysis questions [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-depressant-anti-anxiety.htm ]lyrics tea [/url] photoelectric smoke detectors with capacitor backup

Anonymous said...

bathing ape shoes http://luxefashion.us/versace-jeans-cut-pants-brand1.html designer reading glasses [url=http://luxefashion.us/white-black-underwear-color18.html]remove detergent from clothes quickly[/url] dog shoes
http://luxefashion.us/d-amp-g-tunic-for-women-black-item2229.html wallis clothes shop [url=http://luxefashion.us/dolce-amp-gabbana-jean-cut-pants-for-women--item2343.html]chanel iman[/url]

Anonymous said...

health articles on the body [url=http://usadrugstoretoday.com/products/pamelor.htm]pamelor[/url] male penis enhancer underware http://usadrugstoretoday.com/categories/huesos-sanos.htm
health partners philadelphia [url=http://usadrugstoretoday.com/products/lasuna.htm]lasuna[/url] humongous breast [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/hipnoterapia.htm ]how much weight can you lose with water pills [/url] tagged red blood cells for spleen scan
free gb online medical dictionary [url=http://usadrugstoretoday.com/products/sinequan.htm]sinequan[/url] bird antibiotic http://usadrugstoretoday.com/products/herbolax.htm
dental insurance for usaf [url=http://usadrugstoretoday.com/products/metoclopramide.htm]metoclopramide[/url] head bobbing syndrome [url=http://usadrugstoretoday.com/categories/erezione-pack.htm ]respitory infections in children [/url] us fda false statements penalties

Anonymous said...

baby shoes http://luxefashion.us/gioventu-bruciata-casual-brand83.html cosmopolitan south africa fashion pages view [url=http://luxefashion.us/purple-dress-shirts-color37.html]sally fashion[/url] wd guitar designer
http://luxefashion.us/?action=products&product_id=1931 womens shoes with bow ties [url=http://luxefashion.us/green-dress-shirts-color53.html]marbury shoes[/url]

Anonymous said...

charlotte county fl drug related arrests [url=http://usadrugstoretoday.com/products/kamasutra-ribbed-condoms.htm]kamasutra ribbed condoms[/url] imperial republic tea http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-diabetici.htm
dosage change strattera how long to take effect [url=http://usadrugstoretoday.com/products/reglan.htm]reglan[/url] free copy of 3 day diet [url=http://usadrugstoretoday.com/products/indocin.htm ]pre medical test questions [/url] cry during orgasm
reversing heart disease doctor [url=http://usadrugstoretoday.com/products/reglan.htm]reglan[/url] bacteria chlorophyll cyanobacteria http://usadrugstoretoday.com/categories/anti-hongos---anti-ansiedad.htm
buy medical records [url=http://usadrugstoretoday.com/products/accupril.htm]accupril[/url] free prescription drug program [url=http://usadrugstoretoday.com/products/nexium.htm ]st johns wort breast women [/url] mucous vaginal discharge

Anonymous said...

lyrics for lying is the most fun a girl can have without taking her clothes off http://www.thefashionhouse.us/kowalski-men-brand46.html quiksilver clothes [url=http://www.thefashionhouse.us/kaptan-mare-shirts-brand78.html]jordan basketball shoes[/url] harley davidson pet clothes
http://www.thefashionhouse.us/?action=products&product_id=1232 victorias secret fashion show [url=http://www.thefashionhouse.us/black-white-dress-shirts-color23.html]lauren bergfeld bio[/url]

Anonymous said...

free online lottery directory http://xwn.in/joker_joker-avatar jackpot party computer video slot
[url=http://xwn.in/slot_professor-motors-slot-car-controls]uk lottery internet scams[/url] megamillions lottery 12 11 [url=http://xwn.in/blackjack_pontoon-blackjack]pontoon blackjack[/url]
casinos arizona http://xwn.in/poker-online_seahawks-poker-chips
[url=http://xwn.in/lottery_lottery-numbers-frequently-chosen]premier classic playing cards[/url] rainbow casino in wendover nevada [url=http://xwn.in/bingo_catch-phrase-bingo-commercial-youtube]catch phrase bingo commercial youtube[/url]
army draft lottery numbers http://xwn.in/jokers_jokers-wild-magic-shop selling lottery tickets in texas [url=http://xwn.in/casino-playing-cards_using-playing-cards-for-horse-racing]using playing cards for horse racing[/url]

Anonymous said...

http://jqz.in/paroxetine/paroxetine-treatment-in-delusional-disoreders
[url=http://jqz.in/pfizer/pfizer-us-annual-revenue]buy viagra in uk[/url] info on drug called lyrica [url=http://jqz.in/prozac/prozac-rant]prozac rant[/url]
gdp spent on perscription drugs http://jqz.in/pharmaceuticals/dermick-pharmaceuticals
[url=http://jqz.in/pharmacology/online-learning-flash-cards-pharmacology]drug testing heroin[/url] opus card and viagra [url=http://jqz.in/proscar/proscar-finasteride-virginia]proscar finasteride virginia[/url]
compare levitra cialis versus viagra http://jqz.in/pfizer/future-of-pfizer-2007
[url=http://jqz.in/paxil/buspar-and-paxil]drugs and government[/url] why teens should not use drugs [url=http://jqz.in/xanax/online-consultation-order-xanax]online consultation order xanax[/url] non profit general operating grants for drug addictin facilties [url=http://jqz.in/phosphatidylserine/phosphatidylserine-hair]phosphatidylserine hair[/url]

Anonymous said...

melee built to last movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_i_hate_valentine_s_day/]i hate valentine s day[/url] movie releases nov 16th 2007 http://moviestrawberry.com/hqmoviesbygenres/download-genre_animation-movies/?page=14 tastes like chicken the movie
constantine the movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_damage/]damage[/url] the warriors movie memorabilia for sale http://moviestrawberry.com/hqmoviesbygenres/download-genre_family-movies/?page=11 big clip free movie porn tit
crossfire movie about blues music [url=http://moviestrawberry.com/films/film_cherry/]cherry[/url] hot sexy nurse secretary movie
movie the good night [url=http://moviestrawberry.com/films/film_and_when_did_you_last_see_your_father_/]and when did you last see your father [/url] bay terrace movie theatre new york http://moviestrawberry.com/films/film_firefox/ audrey tautu movie
imbd movie database [url=http://moviestrawberry.com/films/film_symphony_hour/]symphony hour[/url] view sample of a movie script http://moviestrawberry.com/films/film_high_fidelity/ ironman the movie

Followers