Saturday, December 04, 2010

Sejarah Ketuanan @ Kemelayuan @ Ketuhanan ??





Mendengar nama Hamzah Fansuri..Za'ba ..Ahmad Bostaman..
membuatkan kita teringat kpd buku teks Sejarah sekolah menengah..
Betapa waktu itu, sejarh hanya sekadar subjek sisipan utk meringankan kepala yg letih direbus dengan formula2x matematik & sains..



Teringt style cikgu Sejarah ,,dia suka mengjr outdoor waktu form 4.kemudian mengajr sejarh yg dia fahami, bukn sejarh buku.. owwhh,itu memg advantage kpd sy yg suka dengr cerita..
Namun bila memasuki tgktn 5, tiada pilihan .. dia akn sama2x membina peta minda@ carta alir utk membaygkn apa sebenrnya yg hendk diterjemhkn dr buku teks Sejarah.."utk SPM bukan utk hidup" katanya..

Ayah sy sendiri pernah mengeluh melihat buku teks Sejarah Tingktn 1 (sy ulg tingkatn 1),,

Ayah : " Kenapa lain benar dgn ayh belajr dulu?? Ilmu sejarah kalian penuh fakta tp kurg JIWA!!"
Saya : haahh?? Ni ada 1 lg buku.. sejarh lama ( Saya menunjukkan buku teks sejarh lama bercover koko & berkertas kuning...mcm kitab lama saja layknya)
Ayah : Cikgu mengjr yg mana?
Saya : Guna dua2x.. kenapa ??
Ayah : Bagus,, nnt nilai yg mana bila baca meresap ke dalm jiwa...
Saya : perlukah mcm tu ??
Ayah: Perlu !! kalau x fhm, tanya ayh..

Memg lepas tu sy jadi pening,,ada sesetengh fkta memg berlainan benr buku sejarh lama & baru..
x perlu banyk2x ,,membaca sejarh Kedah sahaja sudh buat saya rasa seolh2x x kenl negeri asal..
Sejk itu,,diskusi dgn ayah memg seronok..
betapa mereka memndg sejarh dr sudut yg berbeza..

Saya rasa beruntung kerana sepnjg sy balajr sejrh di sekolh ,,semua guru saya adlh org yg memg celik sejarh..
Mereka tahu , mana sejarh lama mana sejarh baru,, mana sejrh betul , mana sejarh tipu..
Terus terang!!! ya terus terang mereka akn menergkan mengapa buku teks baru mengagung-agungkn dasr2x yg dirgka British utk kita ( xperlu disebutkn kenapa).. sy rasa jiwa sy hidup dlm kels sejarah ..even cikgu sejrh saya yg berbgsa India pon jujur,, ( Sy rasa ayh sy suka cikgu2x sejarh sy..(",) )

pernh ,kels sejarh dignti dgn guru muda krn cikgu cuti (cikgu sejarh sy semua 40 & above.. rasanya sekrg diorg dh pencen ataupun dh nk pencen ..)
Kembali kpd cikgu muda tadi,, knowledge dia memg superb la..
ayt buku teks sebijik2x dilontrkn dlm kelas.. tp buku teks lama memg x disentuh..
sy x slhkn dia.. mugkn penglmnnya guna bg buku teks lama kurg..
pesann beliau pd tghr tu masih sy ingt.,, "Maaflh sy x biasa mengjr dgn buku teks lama, kami dilatih utk mengjr supaya korg bleh skor dlm P....R ,, soaln2x semua dr buku teks baru.. tp xpa awk semua bacalh dua buku.. sy dulu pon baca juga buku sejrh lama...x rugi banyk ilmu" ..
dlm hati sunggguh sy puji pengakuan & dorongan beliau..

Kesian adik saya , dia xda buku teks sejrh lama.. & generasi seterusnya,,
bagaimana agkny mereka memndg sejrah ??
teringin pula nk menyusup dlm kels sejrh .. hehe




0 comments:

Followers