Friday, October 24, 2008

MUHASABAH INSAN....






Dengan Nama Allah Yang Ar-Rahman dan Ar-Rahim…
Syukur…Syukurlah atas izin Allah memberi kita ruang waktu untk kembali mengingatinya. Seringkali kita lupa untuk “renew” balik iman kita. Mudah-mudahan kita segera sedar dan tingkatkan kembali iman yang kian goyah dek kesibukan yg tak putus2 menguji kesabaran kita di medan jihad ini..

Alhamdulillah tidak terhingga buat Rabbul Izzati atas jemputanNya ke Kelas Peradaban Nabawi yang kini sedang dijayakan di Murni Hall, USMKK. Mungkin kita diuji dengan pelbagai aral yang menghalang kita mengunjungi taman syurga Nya. 24 jam sehari yang kita miliki..RM30 yang kita miliki..Jasad yang kita miliki…dan segala yang kita ada..jika direnung dan difikir dalam2 bukanlah hak mutlak kita sebagai hamba Allah..Mudah-mudahan dengan sekelumit pengorbanan masa, harta dan tenaga yang kita salurkan semata-mata ikhlas untuk memperkasakan diri menjadi muslim yang lebih baik diredhai Allah. Sungguh!..tiada yang lebih kita citakan selain mendapat redha Allah semata. Siapalah kita untuk tawar-menawar dengan Pencipta Agung dalam mengutip ilmuNya yang maha luas..tidak cukup dengan baki umur yang kita ada.

Cetusan di atas hanya muhasabah diri seorang insan yang seringkali lalai dalam mengingatiNya. Dan kadangkala..rasa malu yang ada pada diri tidak memenuhi “standard” malu sebagaimana diseru rasul mulia..Muhammad s.a.w.

Ya Allah..Kau tetapkanlah dan Kau teguhkanlah diri ini dalam jalanMu..
Jangan kau biar aku sendiri dengan limpah nikmat yang menjauhkanKu dari mendapat rahmatMu..Jangan Kau biar ujianMu yang sedikit melemahkanku..Ya Fattah..kau bukalah jalan untukku dalam dakwah dan islah semata-mata untuk agamaMu..Ya Basith..Kau berilah kelapangan dalam hidupku untuk beribadah kepadamu..untuk sentiasa mengingatiMu..

Wahai sahabat-sahabatku..walau kita diuji dengan apa juga kesulitan..remember always..di hujungnya nanti..ada kemanisan menanti..mungkin jalan hidup dalam mujahadah ini berliku-liku..but just remember..Allah bersama-sama dengan orang yang sabar..HAKIKATNYA..SABAR ITU INDAH…v(^_^)v…

..Maklumat lanjut untuk Kelas Peradaban Nabawi..sila layari..
www.kelasperadabannabawi.blogspot.com

Salam Ukhuwwah fillah..
zati_nadia@yahoo.com
JK TPSM K-BUDU
1400@ 24 Oktober 2008_24 Syawal 1429H

0 comments:

Followers